Een op twee zzp’ers scoort klanten via LinkedIn

Bijna de helft van de zelfstandig ondernemers krijgt jaarlijks een of meerdere klanten via het sociale medium Linkedin.

zzpnieuws-nl_linkedin

Dit blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 1.267 zzp’ers in opdracht van Ziggo.

Van de zelfstandig ondernemers die Facebook zakelijk gebruiken, zegt een op de drie dat zij klanten binnen halen via het sociale netwerk. Ook via Twitter (21 procent) en Google Plus (17 procent) krijgen zzp’ers klussen.

Door het zakelijk gebruik van Instagram (13 procent) en Pinterest (3 procent) worden minder klanten binnengehaald. Twee op de tien zzp’ers adverteert wel eens op een sociaal netwerk.

Toch zegt ruim een derde van de respondenten dat de waarde en het effect van sociale media wordt overdreven. 64 procent van de zpp’ers haalt dan ook de meeste klanten binnen via offline kanalen.

Mond-op-mondreclame, het zelf benaderen van opdrachtgevers en fysiek netwerken zijn volgens het onderzoek de belangrijkste manieren om aan opdrachten te komen. Een op de drie ondernemers maakt gebruik van een bemiddelingsbureaus, terwijl een op de zes opdrachten binnenhaalt via online marktplaatsen en inhuurdesks.

zzpnieuws-nl-Effectiviteit-social-mediazzpnieuws-nl-Klanten-scoren-via-social-media

 

Bron: ZZP Barometer / NU·nl · 9/12/2014

Deel dit bericht via: